Banu', ba da, banu', ba da....

 Nu ca ar fi o noutate, goana omului după bani, după avuție, eventual după faima, succes...a fost intodeauna evidenta, insa parca, cel puțin din punctul meu de vedere, niciodata ca acum, ca în vremurile care le trăim, în 2021...

Ca sa nu par un ciudat, sa nu devin o țintă pt cei care ar avea o pofta nebuna sa ma arate cu degetul și sa spuna cu sete "uite ipocritul" o sa o spun de la început - toată lumea are nevoie de bani...punct. Toată lumea și-ar dori faima...punct. Toată lumea râvnește succesul...punct. Ca sa nu semene a tratat despre poziția financiara a individului în societate o sa ma explic altfel decât clasica poveste - daca ai bani ai de toate... O sa încerc sa ocolesc povestea în care sa dau de inteles ca as vorbi prin pilde, pildele despre bani sunt deja știute și ras-știute... Nu vreau sa fac asta... Vreau doar să-mi spun opinia despre un aspect destul de mizer și accentuat, întâlnit de mine din ce în ce mai des în ultimii ani. O sa fiu nevoit sa spun un lucru absolut necesar în introducere, ca să evit tarasenia cu acuzația de ipocrizie spusa mai sus, - banii au fost, sunt și probabil ca vor fi și pentru mine la fel de importanți ca și pentru ceilalți, ceea ce vreau sa spun este ca nu ma sustrag de la ideea banului ca instrument al comodității și confortului personal... Bineînțeles că după ce am spus puținele lucruri de mai sus se vor găsi cu siguranta voci care sa spuna ca goana dupa bani nu e o tema de actualitate, ci a fost dintodeauna un subiect stiut... Corect! Goana asta după bani probabil are aceeași față, aceeași determinare, sau aceeași forma de manifestare. Ceea ce apare nou în toată schimonoseala asta a omului din secolul XXI în goana lui după bani este însă alta,...rezultatul, reușita unui individ în ale "cașcavalului" il transforma, îl face alt om... Evident ca nici transformarea asta nu pare a fi un lucru strict actual, nou,... cineva ar putea spune iar, ca omul parvenit, acel individ ajuns bogat a fost intodeauna acelasi, indiferent de epoca, secol, etc. Ei bine, în toată transformarea asta, în vremurile astea, apare un detaliu pe care eu personal în majoritatea cazurilor din vremuri trecute, epoci, nu l-am întâlnit... Omul secolului XXI, ajuns bogat, odată cu caracteristica lui de om cu punga plina devine dintrodata....dăștăpt... Atenție la termen, nu spun inteligent, ci spun destept. Dacă ma întrebați pe mine de ce i s-ar spune unui individ care și-a rotunjit considerabil conturile o sa răspund pe aceeași logica pe care ar răspunde oricare, - pentru ca un individ care urmărește asidu sa devina bogat, care are ca scop sa aibă bani, mai mulți bani, foarte mulți bani...si mai si reușește, nu poate fi un prost, clar! Exclud situațiile unuia care e lovit de vreun plocon, vreun noroc chior peste noapte, vreun 6/49 venit peste zi, o moștenire, etc...eu vorbesc de acele persoane care își dezvolta un fel de atitudine în orice fac pentru a-și atinge scopul, a face bani, bani mulți, care sa le permită să-și cumpere tot ce-si doresc, tot ce visează... Repet, orice tâmpit care își dorește bani și reușește sa ii si aibă la un moment dat, devine un tâmpit destept, acel "destept" fiind deja o carecteristica dominanta, iar acel "tâmpit" e o caracteristica care devine alint,...uitare... Chiar dacă acea caracteristica - "tâmpit" poate fi un termen dur, el poate fi contrat fără echivoc prin atingerea scopului propus, a face bani necesita o doza destul de consistenta de fler, de perspicacitate, imaginație, efort...toate astea la un loc fiind atribute care demonstrează istețimea și determinarea. Ca sa fiu bine înțeles, nu veți întâlni (eu unul nu am întâlnit pana la 50 de ani) persoane pricopsite prin munca, nu veți întâlni oameni care își petrec viata prin rutina zilnica munca-mâncare-somn / și iar munca-mâncare-somn sa conducă Lamborghini, sa aibă 4 proprietăți dintre care una de baza și 3 ca locuri de vacanta, sa cheltuiască bani pe acarete care tin de acel - "în pas cu moda" etc...nu, nu veți găsi asa ceva niciodata. Veți găsi probabil oameni faini care au muncit o viata, care și-au vaitat intodeauna nevoile, care deși oameni cu principii, muncitori, și-au dorit întotdeauna mai mult și care au știut când și cum sa facă un pas în afara rutinei lor zilnice și au reușit, aia este de fapt și rețeta unor oameni admirabili, pe care eu ii apreciez. Veți întâlni pe cei ca Bill Gates, Bezos,...si alții...care au fost și sunt probabil în continuare niște oameni sclipitori, în contextul temei mele de aici - Jos Pălăria!!! Păstrând proporțiile cu marii miliardari ai lumii asteia veți întâlni destui oameni care au depus efort, sau care s-au zbătut să-și atingă scopul și au reușit, acești oameni fiind de invidiat. După ce ii exclud și pe aceștia din acea sintagma spusa de mine mai sus "un tâmpit destept" o sa revin la tâmpiții cu bani ai secolului XXI. Nu o fac dintr-o răutate ce tine de personal sa ii enumăr de la început, hoții, escrocii, tâlharii, curvele... La ăștia veți găsi noutatea secolului asta, la ei veți găsi ceea ce li se potrivește perfect - tâmpitul destept... In trecut un hot care nu știu prin ce giumbusluc reușea sa își schimbe statutul de hot sărac în hot bogat era etichetat exact asa cum e scris mai sus - un hot bogat, un hot care a dat lovitura, cu alte cuvinte același om cu mai mulți bani, atat... Escrocul, tâlharul, curva deasemeni... O curva care trăia în sărăcie era doar o femeie ușoară ratata,...in schimb una care punea mana pe câțiva armasari "donatori" contra serviciu devenea o curva de succes, bogata... In secolul XXI lucrurile se schimba radical, hotul sărac rămâne tâmpitul de serviciu, iar cel care reușește ajunge dintr-un tampit pârât un destept cu bani... In secolul XXI publicul larg face ca ideea de tâlhar, de escroc, de panacot, de curva...sa fie atribute secundare, doar situația financiara este cea care contează... Situația financiara a unui individ în secolul XXI primează oricărei alte trăsături și aptitudini. Chiar dacă ați mai întâlnit un astfel de discurs o sa va spun personal ce am întâlnit eu, în particular.... Am întâlnit hoți cu bani care sunt aplaudați la discursuri despre politica, economie sau lucruri ce țin de viata sociala, am întâlnit curve cu geanta plina care fac discursuri despre mecanica și eficienta mașinilor hibride sau calitatea octanica a benzinei la pompele de alimentare, am întâlnit tâmpiți consacrați dar escroci în gândire care vorbesc despre chimia si secretele de culise ale conspiratiei pandemiei Covid în lume. Am întâlnit deasemeni idioți cu ștaif care prin inginerii mai puțin ortodoxe, prin acțiuni care au lasat in urma lor victime, care au nenorocit viețile altor oameni, odată ajunși cu buzunarele pline vorbesc despre principiile unei societăți corecte, sănătoase. Eu personal cred ca nici măcar hoții, escrocii, tâmpiții sau curvele nu mai sunt cum erau odată. Paradoxal am întâlnit un tâmpit care în urma cu mulți ani, când probabil prin eforturi destul de mari reușea sa aibă în sfârșit bani pt a-și cumpara un telefon ma ruga să-l sfătuiesc cu ce telefon ar trebui să-și cumpere,... recent, într-o discuție amicala despre telefoane se arata destul de iritat ca îmi permit sa ii contest cunoștințele tehnice în ale telefoanelor de ultima generație atata timp cat el ar putea sa și le cumpere pe toate... Am întâlnit persoane care cu mulți ani urma nu reușeau sa prindă nici măcar o vacanta împreună cu parintii la bai de nămol în vreo stațiune muncitoreasca pe plaiurile noastre, dar care odată cu instrumentul ce le oferă dreptul la opinie "corecta" și "avizata" în ale turismului pe planeta, banul, oferă prin discurs la fel de "avizat" destinații de vis pentru oricine, și anume Turcia ca substitut al consacratelor Saint Tropez, Rimini-Ricione, Marbella sau Canare... Am întâlnit tâmpiți care după un travaliu de zeci de ani în care  încercau de zor să-și cumpere o haina mai "acatarii" ca să dea bine la fete și sa fie luati drept baieti "bine îmbrăcati", odată cu gologanii afișați la discreție și disponibili pt a-și face toate poftele în ale pret-a-portair-ului personal,...isi petrec ziua indiferent de locul în care se afla în șlapi... Am întâlnit tâmpite care și-au dorit pe vremuri cu orice preț pe lângă deodorantul nelipsit Farmec un săpun Duru musai adus de cineva...cumva...de la turcaleti, dar  care odată ajunse pe "metereze" ajung să-și spună părerea apasata despre avantajul unei camere la hotel fata de șederea la cort... Nu am contestat și nu am sa contest vreodata nevoia unui individ de a-și dori odată cu trecerea timpului lucruri care pe vremuri erau doar vis... Toți avem dreptul sa ne dorim mai mult, mai bine, mai frumos...dar nu voi fi niciodata de acord cu genul de om care odată cu rotunjirea veniturilor îl face din tâmpit fără bani un destept cu bani, acel individ care cand simte lumea la picioare din cauza banilor se transforma printr-un artificiu care tine de prostie și de tembelism tipic vremurilor, într-un baiat "dăștăpt". Pt mine oamenii ăștia vor rămâne mereu aceiași și în fundul gol si în blana de vulpe polara, și pe trotineta dar și calare pe un AMG... Tâmpiții, idioții, deștepții, oamenii de calitate, curvele, escrocii, oamenii principiali, oamenii cu simțul valorii morale...toti...vor rămâne aceiași indiferent de câți bistari, averi, acarete ar avea... Pt mine zic! Deși nu as vrea sa bravez, spun răspicat ca asa ar trebui sa fie pt toti... Sunt conștient insa ca timpurile ce le trăim oferă alte valori, oricât ar incerca cineva sa facă apel la valorile vechi, morala, modestie, bun simt, educație....banul este cel ce domina din ce în ce mai mult, asa a fost si în trecut, insa pofta asta nebuna de a-l avea capata deja alte nuanțe.... Pofta de a avea bani, dar mai ales statutul de bogat capata dimensiuni ce țin mai degraba de absurd decât de firesc. Și ca să închei pt ca nu pot rezista sa nu-mi descarc un offff prezent, spun ca deunăzi ma uitam la o adolescenta, o tipa de 21 de ani, ma uitam ca un senior de 50 de primăveri...,probabil ca nu anii ei ma faceau sa ma uit altfel decât cum o făceam cu mulți ani în urma, ci anii mei, aia mulți, probabil ca  bătrânețea care se instaleaza aparent lent dar sigur peste mine m-a făcut sa ma uit mai degraba cu ochi de apreciere și de posibil potențial tata către o fetișcana care barmaniță fiind îmi aducea cafeaua comandata de mine întrebându-mă în timp ce o așeza destul de atenta pe masa în fata mea - "Să-mi spuneți dacă mai doriți lapte sau zahar..." Deșirată destul de bine pe verticala, supla, și cu trăsături ale chipului care o încadrau la frumoasa deja, surprinzător reușea sa vorbeasca și frumos... Ma rog, toate bune și frumoase,... La 2 zile de la cafeaua aia în care îmi rămăsese în gând ideea ca o adolescenta de 21 de ani, chipeșă și cu trăsături de suedeza decat de munteanca neaosa, reușește sa lucreze într-un mediu deziderabil pt aspectul ei, ca își dorește un salariu...am aflat ca meseria aia de barmaniță este secundara ea fiind de fapt...dansatoare din buric... Da, dansatoare din buric la nunti, botezuri, și diverse evenimente cu iz manelo-exotic... Am avut tendința să-mi fie greață, m-am poticnit și m-a strafulgerat ideea ca sunt deja bătrânul ala incorsetat deja de trecerea anilor... Mi-am respins imediat greața, și ma și bucur ca am început sa compar de 2 ori ce e mai rău în jurul meu, o adolescenta de toată admirația care reușește sa aibă 2 job-uri chiar dacă unul este datul din buric, sau o curva consacrata cu banii strânși la jartea exclamand cu un ton sobru dar puseic "ale dracu' maimutele dracu'...!"

Negreșit prima castiga! Important e sa nu facă prea mulți bani...ca se expune sindromului ăsta de tot rasul - banu, ba da, banu, ba da... 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rațiune sau Simțire

...

Nea profesoru' yoghinu